
Rodzina produktów BEA składa się z trzech typów urządzeń. BEA 150
posiada moduł pomiaru zadymienia spalin RTM 430 w pojazdach z
silnikami diesla, w tym pojazdach użytkowych. Model BEA 250
przeznaczony do pomiaru spalin w silnikach benzynowych może być
wyposażony w pięciogazowy analizator. Te dwa typy można rozbudować
do urządzeń spełniających obie funkcje analizy spalin, dopasowując
je w ten sposób do rosnących wymagań klientów warsztatów. Urządzenie
dwufunkcyjne BEA 350 do pojazdów benzynowych i z silnikiem diesla
stanowi uzupełnienie programu testerów służących do analizy spalin
oraz wspomaganych komputerowo urządzeń do diagnostyki silników.
Cechą szczególną rodziny produktów BEA jest zintegrowany miernik
prędkości obrotowej BDM. Pozwala on zmierzyć prędkość obrotową
poprzez analizę napięcia tętnienia alternatora. Wystarczy podłączyć
miernik do akumulatora lub do zapalniczki i wykonać pomiar. Ponadto
możliwe jest też wykonywanie standardowo pomiarów obrotów.
Rodzina BEA przystosowana jest także do standardów europejskiej
diagnostyki On - Board (EOBD). Najprawdopodobniej z końcem roku 2000
diagnostyka On - Board zostanie włączona również do pomiaru spalin w
nowych pojazdach z silnikami benzynowymi. Napięcie sondy lambda,
prędkość obrotową, temperaturę oleju i komunikaty błędu będzie można
wówczas odczytywać poprzez łącze EOBD. W celu rozbudowy urządzenia
do dyspozycji jest moduł EOBD. Aby szybko wykonać analizę spalin
można dodatkowo dokonać pomiaru kąta wyprzedzenia zapłonu, kąta
zwarcia i początku wtrysku (w wyposażeniu dodatkowym). Ponadto
urządzenia te są przystosowane do rzeczywistych pomiarów stężenia
NOx. Dodatkowo można je wyposażyć w komorę pomiarową NO i NOx.
Odpowiednie moduły dołącza się w zależności od potrzeb.
W przypadku nowej rodziny produktów BEA zwrócono szczególną uwagę na
przejrzysty system prowadzenia użytkownika przez kolejne czynności
oraz łatwość obsługi urządzeń. Wszystkie dane wprowadzone przez
użytkownika oraz wartości pomiarowe wyświetlane są na kolorowym
monitorze z wyświetlaczem TFT (Thin - Film - Transistor). Wysoką
jakość obrazu gwarantuje wykorzystana w nim aktywna matryca,
umożliwiająca dobrą widoczność pod każdym kątem, nawet przy
niekorzystnych warunkach oświetleniowych. Program ten obsługiwany
jest przy pomocy małej klawiatury. Dzięki przejrzystemu menu
wszystkie czynności diagnostyczne są bardzo proste. Dołączona do
wyposażenia standardowa baza danych pojazdów stanowi dopełnienie
przyjaznej użytkownikowi koncepcji serii. Wybór samochodu odbywa się
według modelu lub numeru KBA. Alternatywnie urządzenie BEA może być
obsługiwane przy pomocy klawiatury komputera PC lub zdalnego
sterowania na podczerwień (w wyposażeniu dodatkowym BEA 250).
W
codziennym użytkowaniu testerów i mierników szczególnie ważny jest
czas wykonywania pomiarów. Urządzenia rodziny BEA 150 do 350 są
gotowe do pracy po dwóch minutach od ich uruchomienia. Krótki czas
pomiaru osiągnięto dzięki zoptymalizowaniu procesu pomiarowego -
wiele czynności odbywa się w tym samym czasie, gdy mechanik
wprowadza np. odpowiednie dane.
Drukarka i napęd dyskietkowy umieszczone są za ochronną klapą
przeciwpyłową. Nowoczesna drukarka termiczna umożliwia dokonywanie
szybkich wydruków, które nie wykazują tendencji do blaknięcia. Napęd
dyskietkowy umożliwia aktualizację programową systemu i dopasowanie
go do nowych standardów diagnostycznych lub uzupełnienia systemu o
nowe modele pojazdów, co niewielkim kosztem może wykonać sam
użytkownik.
W codziennej pracy warsztatów ważna jest również łatwość konserwacji
i naprawy urządzeń. W serii BEA pomiary dotyczące silników
benzynowych wykonywane są przy użyciu trwałego i stabilnego
detektora gazowego. Komora pomiarowa do silników Diesla w urządzeniu
BEA 350 jest łatwa w czyszczeniu, a filtry używanie przy pomiarach
silników benzynowych są zamontowane z tyłu urządzenia i łatwo
dostępne w razie konieczności wymiany. Ważne są również szczegóły
konstrukcyjne, które sprawiają, że praca użytkowników staje się
łatwiejsza: pokrywa, osłaniająca całe urządzenie, została z tyłu
przedłużona. Dzięki temu kable i wtyki zabezpieczone są przed
odcięciem. Urządzenia pomiarowe i osprzęt umieszczone są na wózku
jezdnym, który umożliwia przemieszczanie ich w obrębie warsztatu i
poza nim.
Zalety urządzenia:
• krótki czas nagrzewania (około 2 minuty)
• krótki czas badania
• wydruk zapewniony jest dzięki termicznej drukarce
• napęd dyskietek daje możliwość wgrania wznowień
oprogramowania
• duża dokładność pomiarowa
• łatwa konserwacja i wymiana filtrów
• mobilność zestawu
|